Ældre bygninger er tit udsatte for fugt

Arbejder du i en ældre bygning? Det kan for eksempel være på et museum? Så er der i mange tilfælde tale om ældre bygninger, der således har mange år på bagen, og som derfor også efterhånden er ved at have sat sig som følge af tidens tand.

Det er derfor også bygninger, der kræver vedligehold og en generel kærlig hånd i ny og næ, hvilket især vil være tydeligt for dig, hvis du tager et kig på bygningens kælder. Her vil der nemlig ofte være et fugtigt klima.

Fugt kan være en stor fare i museets kælder

Og netop på et museum kan det være til stor fare. Mange museer anvender alle de kvadratmeter, som de har til rådighed, og det betyder, at kælderen også er en god plads. Den bruges for eksempel til opbevaring, og det betyder, at der er mange genstande af stor værdi her.

Derfor er fugt en stor fjende, idet den på sigt kan gå ind og ødelægge værdifulde genstande lige såvel, som der kan sprede sig skimmelsvamp, som også kan gøre stor skade på dem.

Det betyder, at der pludselig kan være mange ødelagte artefakter, hvilket kan gå hårdt ud over selve museet og de udstillinger, som der burde være her.

Det perfekte miljø for fugt og skimmelsvamp der kan ødelægge artefakter

Og netop en kælder er det helt perfekte sted for fugt og skimmelsvamp. Det er ikke et sted, vi kommer og opholder os dagligt, derfor er der ofte køligere her, end det gør sig gældende i resten af bygningen. Men fordi der ofte heller ikke luftes særlig meget ud her, vil de to ting være den perfekte grund til, at der danner sig fugt og senere som følge heraf også skimmelsvamp.

Det kan være en fordel at få lagt et omfangsdræn omkring museet

Heldigvis er det ofte muligt at komme fugt til livs. Først handler det for dig om at afdække, hvor den kommer fra. Den kan for eksempel komme fra fundamentet, hvis grunden generelt er udsat for, at der løber vand hen til bygningen. Hurtigt kan det forplante sig i alt fra fundament til sokkel og dermed gøre stor skade og lade fugten trænge videre ind i bygningen.

I sådan et tilfælde vil det være en fordel at få lagt omfangsdræn, således vandet ledes væk fra bygningen. Lyder det interessant? Så læs mere om det her.

Find flere gode råd til at bekæmpe fugt online

Det kan dog også være, at kælderen bare er så udsat af alt den fugtige jord, den er omgivet af, at der er tale om opstigende grundfugt. Det ses, når fugten trænger ind blandt andet fra jorden, hvorfor det især vil kunne fornemmes på et fugtigt gulv. Dette kan dog også trænge ind i både sokkel og fundament og dermed gøre stor skade på bygningen.

Derfor spørger du nok; fugt i kælderen hvad gør jeg? Og her anbefales det, at du tager et kig online, hvor du kan finde flere andre muligheder for bekæmpelse blandt andet i form af elektroosmose.