Horsens: En By med Kultur og Innovation

Horsens, en perle i Østjylland, er kendt for sit rige kulturliv og sin rolle som foregangsby i den grønne omstilling. Byen, der oprindeligt var præget af industri, har gennem årene udviklet sig til et kulturelt centrum med masser af aktiviteter og initiativer for alle aldre.

Middelalderfestival og Musikalske Begivenheder

En af de mest elskede begivenheder i Horsens er Middelalderfestivalen, som finder sted hvert år i slutningen af august. Festivalen, der afholdes i det historiske FÆNGSLET, byder på alt fra ridderturneringer til gøgl og håndværk. I 2024 er temaet de adeliges liv i middelalderen, og der er fokus på kongelige fester og taffel. Det er en oplevelse, der trækker tusindvis af besøgende fra hele landet.

For musikelskere tilbyder Horsens også store oplevelser. JAILBREAK Rockfest, som også afholdes i FÆNGSLET, har hurtigt etableret sig som en af de største rock- og metalfestivaler i Jylland. Med bands som Pretty Maids og Avantasia byder festivalen på uforglemmelige musikalske oplevelser for både unge og gamle.

Grøn Omstilling i Horsens

Horsens er ikke kun en by med et rigt kulturliv. Byen har også sat sig for at være en central aktør i den grønne omstilling. I 2024 er antallet af offentlige ladepunkter steget markant, hvilket gør det lettere for elbilister at oplade deres køretøjer. Med 298 ladepunkter i byen bidrager Horsens væsentligt til den bæredygtige udvikling i Region Midtjylland.

Erhvervslivet Trives

Selvom iværksætteri er under pres på landsplan, har Horsens formået at opretholde en positiv udvikling. Byen har oplevet en stigning i antallet af nye virksomheder, hvilket gør den til et attraktivt sted for iværksættere, der ønsker at starte deres egen virksomhed. Dette viser, at Horsens er en by med stærke fremtidsmuligheder.

Ofte Stillede Spørgsmål

Læs mere om Horsens på Horsensidag.